Я досліджую світ

Тема: Чи можна передбачити майбутнє?
Мета:формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттями винахід, відкриття, з важливими для людства винаходами та передумови їх створення ; навчати висловлювати свою думку, взаємодіяти з однокласниками; розвивати вміння уважно слухати одне одного в умовах безпосереднього спілкування; виховувати працелюбність і допитливість;
• формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності.
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Привітання.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
2. Вправа "Синоптик".
- Яка зараз пора року?
- Який місяць зими триває?
- Що ви про нього знаєте?
- Яке сьогодні число?
- А який день тижня?
- Що цікавого ви побачили, коли йшли до школи?
- Які зміни відбулися у природі?
II. Актуалізація опорних знань.
- Озирніться навколо себе. Які предмети ви бачите?
- Як ви гадаєте, вони існували завжди?
- А звідки вони взялись? Хто їх придумав?
- У світі існує багато речей, про які ми могли ніколи не дізнатися. Наприклад, що Земля має форму кулі, хто живе на дні океану, як живуть інші народи та багато — багато іншого. Але ми знаємо про все це. Звідки?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Наш новий розділ зашифрований в цих ребусах.
Вивчаючи, цю тему ви дізнаєтеся чимало цікавого про винаходи людства, дослідите звучання різних предметів та вчитиметесь реалізовувати свої ідеї.
IV. Вивчення нового матеріалу
Для початку потрібно з'ясувати, що ж таке винахід. Як ви вважаєте? Відкриття?
Винахід- це створення чогось такого, чого раніше не існувало.
Відкриття- це виявлення того, що вже існувало. Просто люди про нього ще не знали.
Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=xDnT0poIfyc
Вправа
Розподіли слова з довідки у 2 колонки.
Винаходи Відкриття
Слова для довідки: Марс, зорі, мікроскоп, велосипед, вугілля, електрична лампа, дзеркало, розетка, рух планет, ножиці.
Робота з підручником( ст.49)1.Розгляньте малюнки і фото. Розкажіть, що на них зображено.
2. Порівняйте давні малюнки і сучасні фото. Які мрії і фантазії минулого стали дійсністю сьогодні?
3. Як у майбутньому може поліпшитися життя людей?
4. Чи стало реальністю щось, про що ви читали в казках?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в зошиті з друкованою основою ст. 27
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Про що ми говорили на уроці? Що нового дізналися?
Що ж таке винахід? Відкриття?
Що передбачили люди?
VII. Домашнє завдання

Тема: Від багаття до електричного світла
Мета: формування предметних компетентностей: дослідити як змінювалися джерела світла протягом історії людства, пояснити зв'язок тексту із власним досвідом, навколишнім світом та раніше прочитаними текстами, зрозуміти чому і як потрібно ощадно використовувати природні ресурси – воду, тепло, електроенергію ,порівняти рукотворні (штучні) об'єкти за певними властивостями , навчити розрізняти фантастичні уявлення про об'єкти природи і факти про них на основі доступних джерел .
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності.
Хід уроку:
I. Організація класу.
Вправа "Вітаємо світ"
Визирніть у віконечко. Яка надворі погода? Чи світить сонечко? Чи гойдає вітер гілля дерев? А чи видно людей? Вони безтурботно гуляють вулицями чи заклопотано кудись поспішають? Відпочивають чи зосереджено щось роблять? Що змінилося за вашим вікном відучора? Подумки привітайтеся з усім, що ви бачите — із небом, деревами, будинками, людьми. Усміхніться, і погода буде чудовою — навіть якщо за вікном дощ!
Запис в зошит стану погоди с.28
Вправа "Смайлик настрою"
З яким настроєм ви розпочинаєте наш урок? Намалюйте в зошиті відповідний смайлик.
II. Актуалізація опорних знань.
- Що необхідно людям для існування?
- Завдяки чому ми бачимо на вулиці в темряві?
- Що вмикають водії автомобілів, коли темніє?
- Що вмикаємо ми у приміщенні, коли погане природне освітлення?
- А так завжди було? Як ви вважаєте?
III. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємося як люди винайшли вогонь і вчилися його добувати, шлях вогню від багаття до електричної лампи.
IV. Вивчення нового матеріалу
Про існування вогню люди дізналися, спостерігаючи, за природою: як під час грози від удару блискавки спалахують сухі дерева чи вивергається вулкан. Первісні люди поклонялися вогню як божеству. Вони ретельно його оберігали й старанно підтримували багаття протягом тривалого часу. Вогонь допомагав вижити в холодну пору, приготувати їжу та рятував від диких звірів.
З часом люди помітили, що якщо з великою силою терти один об одного дерев'яні палички, незабаром вони задимляться і загоряться. Пізніше печерна людина зауважила, що при ударі одного каменю об інший з'являється іскра.
Так люди і навчилися добувати вогонь.
Робота з підручником на ст. 50
1.Читання тексту частинами із зупинками.
До кожної частини добираємо зображення з підручника.
Обговорюємо текст.
Словничок
Скіпка -- тонка тріска сухого дерева, яку використовували в давнину для освітлення.
Перегляд відео:
Світ чекає на відкриття. Лампа
https://www.youtube.com/watch?v=tYv046alsZ0
Як у наш дім приходить електрика?
Люди винайшли різні види електростанцій, які виробляють електричний струм: теплові, атомні, гідроелектростанції. Електричну енергію виробляють також за допомогою вітру та сонячного світла.
На теплових електростанціях спалюють вугілля або нафту, нагрівають воду у гігантських казанах до утворення пари. Пара рухає величезне колесо- турбіну, яка обертаючись змушує працювати генератор. Генератор виробляє електрику.
На гідроелектростанціях вода падає з греблі. Рух води, що падає перетворюється на електроенергію. Потім електролінії за допомогою стовпів і вишок доправляють по дротах електрику на фабрики і заводи, у домівки, школи і так далі.
Отже, можна зробити висновок, що для того щоб у нас була електрика витрачається багато сил та ресурсів. Тому ми повинні ощадливо її використовувати.
Поміркуй!
Як ти можеш заощадити електронергію?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в зошиті з друкованою основою ст. 28
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Як люди навчилися добувати вогонь?
- Назвати послідовність джерел світла, починаючи від найдавнішого.
- Правила економії електроенергії.
VII.Домашнє завдання

Тема: Знайоме і незнайоме світло
Мета: формування предметних компетентностей:вивчити властивості світла, розширювати знання дітей про Сонце та його властивості, вплив сонця на життя людей; з'ясувати значення сонячного світла і тепла на Землі; ознайомити з штучними і природними джерелами світла; з'ясувати, що таке світлопроникні та світлонепроникні джерела світла, розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху.
Отже, ви готові розпочати роботу?
Обговорення та запис в зошит стану погоди с.29
II.Актуалізація опорних знань
Загадка
Вдень у небі гуляє, а ввечері за гору сідає. (Сонце)
Бесіда
Що ви знаєте про Сонце? Про його значення для життя на Землі?
Які ви знаєте джерела світла?
Як ви вважаєте, якою буде тема нашого уроку? Чому?
III.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми поговоримо про природні та штучні джерела світла на Землі та дізнаємося більше про його властивості.
IV. Вивчення нового матеріалу
Задатність бачити навколишній світ дарує нам сонце та інші джерела світла. Ми бачимо лише освітлені предмети, якщо ж світлові промені не потрапляють на якусь ділянку там утворюється тінь. Світлові явища вивчає наука оптика.
Що ж таке природні та штучні джерела світла?
Неможливо уявити собі життя без світла, сонце щодня дарує нам природнє освітлення та його проміння проникає не всюди. Існує безліч приміщень, де потрібне штучне освітлення, а з настанням темряви ми вмикаємо у своєму помешканні різноманітні світильники, лампи розжарення, у яких світяться нагріті струмом металеві спіралі, енергоощадні лампи, нічники і так далі .
Джерела світла- це природні тіла або штучні пристрої, які випромінюють світло.
Наші пращури гуртувались біля багаття, щоб погрітися та приготувати їжу.
Отже, до природних джерел світла відносимо блискавку, сонце, зорі, деякі організми (світлячки), а що ж віднесемо до штучних? Це свічка, ліхтарик, лампа.
Спостерігаючи за сонячним світлом, яке пробивається крізь хмари або крони дерев ,ми бачимо смуги світла різної ширини. Дуже вузьку смужку світла називають світловим променем. Світло поширюється вздовж уявних прямих ліній світлових променів і не лише в повітрі, а й у воді.
На воді-не пливе і не втопає,
На вогні- не тліє й не горить,
На піску- слідів не залишає,
По соломі йде- не шелестить( тінь)
Чи спостерігали ви коли-небудь за тінню предметів? Чи розмірковували над тим як вона виникає?
Тіні від дерев, людей, будинків добре спостерігати в сонячну погоду. Сонячні промінчики поширюється над землею і тоді від цих предметів утворюється тінь Існує 2 види тіл: світлопроникні і світлонепроникні.
Які ж тіла називаються світлопроникними? Це тіла, які сонячне проміння пронизує наскрізь, тобто сонячне проміння проходить скрізь тіла. Наприклад, скляні двері, скляне вікно. Світлонепроникні-це тіла, які не пропускають світло. Сонячні промінчики доходять до цього предмету, освітлюють його і цей предмет позаду себе утворює тінь.
Вправа. Обери світлопроникні предмети. Поясни свій вибір.
Словничок Тінь- це відбиток будь-якого непрозорого предмета освітленого з протилежного боку.
Перегляд мультфільму. Театр тіней
https://www.youtube.com/watch?v=jOLElhj06Vs
Робота з підручником на ст. 50 (впр.1, 2)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в зошиті з друкованою основою ст. 29
Виконання досліду в зошиті
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Мікрофон
- Що ви вже знали про світло?
- Що нового дізналися
VII.Домашнє завдання

Тема: Від телефону до смартфону
Мета: формування предметних компетентностей: дізнатися як розвивалися способи контакту людей, хто першим винайшов телефон, з'ясувати як виглядав телефон у різні роки; розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав!
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте!
Щоб урок минув не марно,
Вам сидіти треба гарно.
Не крутитись на уроках,
Як папуга чи сорока.
Обговорення та запис в зошит стану погоди с.30
II.Актуалізація опорних знань
Ми оточені величезною кількістю речей, які є для нас звичними, повсякчас ними користуємося, не замислюючись звідки вони взялися, хто їх винайшов і як вони змінили на краще життя людей.
Можна сказати, що історія людства тісно пов'язана з історією винаходів ,деякі з цих винаходів повністю змінили життя суспільства, спричинивши своєрідну революцію (кардинальні зміни)
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про винахід, який здійснив неймовірну революцію свого часу.
III.Повідомлення теми і мети уроку
Перш, ніж я повідомлю тему уроку, пропоную вам дізнатись її за допомогою загадки.
Він на відстань не зважає,
З ким попросиш з тим з'єднає,
Як почуєш звук- рингтон
Треба брати….(телефон)
Так, це телефон. Без нього важко уявити сучасну людину. Сьогодні практично всі проблеми вирішується за допомогою 1 телефонного дзвінка.
IV. Вивчення нового матеріалу
А як ви гадаєте як люди передавали інформації до винайдення телефону?
У давнину люди сповіщали важливі новини за допомогою диму, миготіння ліхтарів, ударів в дзвони, барабанного дробу, прапорів і вітрил.
Була навіть така професія як глашатай. Глашатаї бігали по центру міста чи селища і оголошували останні новини. У наш насичений технологічними новинками час ми вже і не уявляємо життя без телефону, а надто без мобільного. Сама ж історія виникнення бездротових засобів зв'язку сягає корінням у 18 століття.
Перегляд відео:
Як створили Телефон | А що як? (cерія 4) (youtube.com)
Робота з підручником на ст. 52
Що спільного у цих словах?
Як «перекладаються» ці слова?
Спробуйте пригадати слова, зі схожими частинами.
Робота з підручником на ст. 52
Знайомимося з фактами з історії телефону.
Читаємо частинами, добираємо ілюстрації.
Завдання 3, 4 підручника
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в друкованому зошиті ст.30
Гра "Пінг понг "
Учні діляться на 2 команди: Користь та Шкода. Перша повинна називати те, чим корисний смартфон, а інша- те, чим шкідливий. Перемає та команда, яка назве більше прикладів.
Які правила допоможуть зменшити негативний вплив телефону?
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Складання сенкану до слова Телефон
VII.Домашнє завдання

Тема: Телефон- звук на відстані
Мета: формування предметних компетентностей: пояснити, що таке звук як він утворюється та передається, продемонструвати як рухаються звукові хвилі, вчити розрізняти звуки; розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
«Девіз творчих та винахідливих»
Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Хвилинка фенологічних спостережень( запис в зошит стану погоди ст.31)
II.Актуалізація опорних знань
Закрийте оченята і спробуйте відгадати явище природи по звуку.
https://www.youtube.com/watch?v=dywBgjg4J6I&t=2s
III.Повідомлення теми і мети уроку
Світ звуків такий багатий, милозвучний та різноманітний. Але звідки ж вони виникають? Час дізнатися!
IV. Вивчення нового матеріалу
Звуки- це все те, що ми чуємо навколо нас. Це хвиля, що розповсюджується в усіх напрямках від джерела звуку в будь-якому середовищі. Наприклад, дзюркіт струмка або води з крану, шум дощу, цвірінькання пташок, нявчання кота або гавкіт собак, шум різноманітних пристроїв чи шум дороги.
Звуки поділяються на штучні(гудіння мотора, стук молота, гра на скрипці) та природні(стук дятла, шелест листя, шум дощу).
Спробуємо утворити звук.
1.Візьмемо тонку нитку, натягнемо з обох боків і спробуємо смикнути посередині. Нитка загуде.
2. А зараз легенько доторкніться до своєї шиї, тепер спробуйте щось сказати. Ви відчуєте, що горло тремтить.
Можна зробити висновок, що звучить тільки те, що тремтить( вагається).
Звуки- це хвилі, тільки не ті, що біжать по воді, а по повітрю. Там де немає повітря, наприклад на Місяці, там немає звуку.
Запам'ятайте! Повітря передає звукові коливання.
Гра "Звучить-мовчить "
Як ви гадаєте, чи можна побачити звук?
Звукові хвилі не видні людському оку. Але вони змушують вібрувати предмети, які трапляються у них на шляху і ці коливання можна побачити.
Дослід з сіллю і динаміком(підручник ст.53)
Люди здавна прагнули спілкуватися один з одним.Але як передавати інформацію на великі відстані? Раніше надійним способом зв'язку були гінці, які бігали з повідомленням на великі відстані або поштові птахи. На щастя, ми маємо чудового помічника- телефона. Сучасні телефони вміють не лише передавати звуки на відстані, а й запам'ятовують номери, показують дату й час, тай ще й без дротів. Раніше це здавалося фантастикою.
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в друкованому зошиті ст.31
Дослід з лінійками.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Обговорення отриманих результатів. Формулювання висновку.
VII.Домашнє завдання

Тема: Люди і машини
Мета: формування предметних компетентностей: сформувати поняття «інтелект», «штучний інтелект», навчити розрізняти види інтелектів та знаходити між ними відмінності, познайомити з пристроями введення та виведення інформації на основі робототехніки;розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою;
Формування ключових компетентностей: навчання державною мовою, виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку: засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок;
Хід уроку
І. Організаційний етап
- Привітання з класом
Доброго дня, дітки.
- Повідомлення теми і мети уроку
Тема нашого уроку досить цікава та незвичайна «Люди і машини». Які у вас очікування є від даної меми? Щоб ви хотіли дізнатись?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
В наш час робототехніка дуже швидко розвивається, і по суті наші комп'ютери є вже застарілими етапом, хоча ми з ними працюємо. Хто зна можливо через декілька років будуть домашні роботи будуть самостійно виконувати наші бажання… Тому ми сьогодні будемо говорити більш конкретно про … (Слайд2).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Розгадай ребус
Слайд3-6. Люди. Говорити будемо про людей, та їхню роль в сучасному суспільстві.
Слайд7-10. Пристрої, що нас оточують. Про ті які доступні нам, та котрими ми користуємось.
Слайд11-14. Робот. А також про найдивовижніші винаходи людей – роботів.
- Повторення раніше вивченого матеріалу (Слайд15)
- В яких професіях комп'ютер допомагає людині?
- Які функції у диктофона?
- Навіщо людині нетбук?
- Які функції фото рамки?
- В чому різниця між фотоапаратом і відеокамерою?
IV. Вивчення нового матеріалу
Слайд16-17. Пофантазуйте та скажіть у яких сферах були б потрібні роботи? Погляньте на наші комп'ютери: мишку, монітор, клавіатуру.... Чи є ці пристрої роботами? А чому ні? Як ви це визначили? Що є в роботах того, чого немає в цих пристроях?
Слайд18. Роботи здаються нам розумними вірно? А мишку ми можемо назвати розумною? В світі інформатики та інформації таке явище називають інтелектом. Чи чули ви таке слово? Що воно означає? Кого ви можете назвати інтелектуальною людиною?
Слайд19. Отже, запам'ятайте! Інтелект (від лат. intelectus - розуміння) – це досвід, знання і здатність швидко й доцільно використовувати їх у нових ситуаціях.
Слайд20-21. Яке зимове свято для вас найбільш очікуване? Так, Новий рік. А що є атрибутом Нового року? (Ялинка). Погляньте на ці дві ялики. В чому між ними різниця? Яка є штучною, а яка живою? А що означає слово штучне, штучний? А ким створюють штучні речі?
Слайд22. Штучний інтелект — це область інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних (штучно- розумних) комп'ютерних систем, програм, які імітують роботу людського розуму. Простіше кажучи можна сказати, що штучний інтелект – це розум створений людиною.
Слайд23. І зараз ми з вами помалюємо (а ви вже це вмієте чудово робити) в онлайн середовищі AutoDraw. Особливість цього сайту є те, що він вміє розпізнавати, що ми малюємо до трошки нам допомагає створити більш якісніші малюнки. Робота за комп'ютером
Слайд24. Переглянувши відео демонстрацію скажіть чи можна назвати цей сайт штучним інтелектом?
Слайд25. А зараз ми познайомимось з найбільш «крутим» штучним інтелектом світу, роботом Софією. Відео демонстрація
Слайд26. Міркуємо разом:
- Яким чином Софія бачить? В немає ж немає очей таких як у нас…
- Яким чином Софія чує? В немає ж немає вух таких, як у нас…
- Яким чином Софія говорить? В немає ж немає ні рота, ні зубів, ні язика, як у нас…
- А чим же робот Софія відчуває запахи?
Слайд27-35. У Софіє є безліч інших пристроїв, що допомагають розпізнавати кольори, форми, чути, говорити та навіть відчувати смаки. Тобто можна сказати, що робот це просто безліч різних пристроїв котрі працюють разом. І за допомогою цих пристроїв роботи можуть не тільки отримувати інформацію з навколишнього світу, але й ділитись нею з нами. Розглянемо, як роботи можуть обмінюватись інформацією з людьми, а люди з роботами на прикладі наших комп'ютерів. Що за пристрій продемонстровано? Навіщо він?
Слайд36. А як ви вважаєте, який з пристроїв є найголовніший в нашому комп'ютері? Клавіатура, мишка, монітор … Ні це системний блок… Саме там «обмірковують» та «обраховуються» всі дії та операції.
Слайд37. І так всі пристрої можна поділити на ті, що вводять інформацію в комп'ютер (в системний блок) та ті, що виводять її. До введення відносять веб камеру, мікрофон, мишку, клавіатуру та сканер, а ті що виводять: колонки, навушники, монітор та принтер.
Слайд38. Розглянемо, як відбувається обмін інформацією між людиною та комп'ютером. Користувач Петрик за допомогою веб-камери можете записати відео, на клавіатурі написати текст, мікрофоном запише звук, мишкою запустить потрібні програми, а сканером може перенести своє фото на комп'ютер. Далі коли дані потраплять на комп'ютер їх можна буде опрацювати. І тоді вже комп'ютер обміняється інформацією з людиною. Наприклад відео записане можна буде побачити на моніторі, а за допомогою колонок чи навушників почути звук. Домалювавши та вдосконаливши свій малюнок можна буде його роздрукувати на принтері. А такий процес може бути багаторазовим де людина з машиною буде обмінюватись інформацією.
V. Фізкультхвилинка
А зараз, шановні діти давайте поглянемо на екран (слайд з фізкультхвилинкою) та попробуємо повторити всі ці дії які будуть нам демонструвати герої на екрані (відео фізкультхвилинка)
VІ. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
- Практичне завдання (Слайд41)
Виконання інтерактивних завдань
- Релаксація
Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору
Будиночок з долоньок
Вправа спрямована на поліпшення кровопостачання. Вправа рекомендована в якості розминки перед основною зарядкою для очей, а також для розслаблення очних м'язів. Лікарі-офтальмологи рекомендують виконувати цю вправу через кожні півгодини роботи за комп'ютером, читання, перегляду телевізора. Зробіть вправу самі, а потім покажіть техніку виконання дитині.
Складіть долоні навхрест так, щоб перехрещувалися тільки пальці. Одержаний «будиночок» з долонь «надіньте» на перенісся. Таким чином, очі повинні опинитися під виїмками в долонях, а схрещені пальці - на лобі. Руки повинні щільно прилягати до обличчя, не пропускаючи світла.
Тепер, коли очі перебувають в абсолютній темряві, починайте «малювати» очними яблуками цифри і букви. Для різноманітності можна зробити базові рухи: часте моргання, рухи вліво-вправо, вгору-вниз.
VII. Підбиття підсумків уроку
- Бесіда за питаннями (Слайд42)
- Що таке інтелект? Яким він буває?
- Чи всі пристрої мають штучний інтелект?
- Як називається найбільш популярний робот світу?
- Яким чином роботи та інша комп'ютерна техніка може обмінюватись інформацією?

Тема: Як прали наші предки
Мета: формування предметних компетентностей: обговорювати зміст і форму простого медіатексту (світлини, фотоколаж, листівка, мультфільм), виявляти (з допомогою вчителя ) очевидні ідеї у простих медіатекстах; описувати, як змінюються умови життя людини; розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Девіз уроку :
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись,
Бо, чого навчишся в школі
Знадобиться ще колись!
II.Актуалізація опорних знань
Бесіда
Як перуть ваші батьки? Бабусі та дідусі?
А чи знаєте ви як прали в давнину?
III.Повідомлення теми і мети уроку
Як ви вже і здогадалися, сьогодні ми говоритимемо про те, як прали одяг нащі пращури, які засоби та пристрої використовували.
IV. Вивчення нового матеріалу
Випрати білизну- це дуже просто, правда? Все, що потрібно, це зібрати забруднені речі, закинути їх у пральну машину, натиснути декілька кнопок- ось і все!
Правда ще кілька десятиліть тому все було відчутно складніше, а якщо зазирнути ще глибше в історію - це й зовсім тяжка праця.
Найперше, що нам потрібно для прання? Чиста вода. Більшість стародавніх поселень зосереджувалися поблизу водойм- річок, озер, струмків. Тому речі занурювали у воду, терли камінням, піском, а бруд відносило течією.
Потім наші пращури помітили, що певні речовини видаляють бруд і полегшують прання. Вони почали експериментувати з різними засобами. Використовували корінці рослин, кору та плоди дерев, золу(попіл), тваринний жир.
Стародавні єгиптяни використовували соду, яку добували в озерах поблизу Нілу.
Стародавні греки прали одяг у невеликих ямах, викопаних у глинистому грунті. Туди наливали воду, клали білизну і завзято стрибали по ній. Потім речі клали на прибережне каміння і морські хвилі їх "виполіскували".
Стародавні римляни дещо вдосконалили технологію прання греків. Вони вже використовували спеціальні дерев'яні дошки для прання та лопатки-" вибивалки ".
Українці традиційно прали одяг у річках та озерах. Першим пральним порошком була зола(білий просіяний попіл). Найкращою для прання вважалася зола від спалювання гречаної соломи або стебел соняшника.
Сам процес був досить тривалим та важким.
Перегляд відео:
https://www.youtube.com/watch?v=7_Wz8u-pcPY
У 18 ст. на Заході починають з'являтися пральні дошки, спочатку тільки дерев'яні. Вони ще довго залишатимуться найпопулярнішим девайсом для прання і тільки до кінця 19 ст. їх почнуть робити металевими.
Перегляд відео:
https://www.youtube.com/watch?v=-aLc0nDxS30
Обговорення відео
- Що вас здивувало?
- Які незнайомі слова ви запам'ятали? Що вони означають?
Робота з підручником ст. 56
Кошик запитань
Діти записують на папірцях запитання до тексту, використовуючи слова:
Хто…? Що…? Де…? Коли…? Скільки…? Який…?
Після чого кидають всі папірці до кошику. По черзі дістають питання і дають відповідь.
Обговорення листівки
- Скільки років листівці?
- Де вона була зроблена?
- Що відбувається на фото?
- Що вас вразило?
Історія створення пральної машини
Перегляд відео:
https://www.youtube.com/watch?v=Kt9mDGHSCtE
V. Узагальнення й систематизація знань
Кола Венна "Спільне та відмінне у процесі прання колись і зараз"
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Побутова техніка вже давно перевершує наші очікування. Але часом варто обернутися і подивитися, який шлях пройшло людство до того, щоб якомога більше спростити собі вирішення побутових завдань. Адже якщо можна випрати одяг за один дотик, то звільняється чимало часу для більш цікавих і важливих занять.
VII.Домашнє завдання

Тема: Велосипед: зручно і корисно
Мета: формування предметних компетентностей: з'ясувати в чому переваги велосипеда, дізнатися хто винайшов велосипед і які є види;
підтримувати аргументами власні думки або спростовувати їх; обирати для написання висловлення відповідне оформлення ,
розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Девіз уроку :
Думати колективно.
Діяти оперативно.
Сперечатись доказово.
Це для всіх обов'язково!
II.Актуалізація опорних знань
Вправа « Очікування»
Відгадайте загадку та зробіть припущення, про що сьогодні йтиме мова?
Залізний друг у мене є.
Бензину - зовсім не бере!
Завезе мене він в далі-
Тільки тисни на педалі. ( Велосипед)
Продовжіть речення: «Сьогодні я дізнаюся…»(Хто винайшов велосипед? Який вигляд мали перші велосипеди? Які бувають велосипеди?)
III.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про чудовий засіб пересування- велосипед. З'ясуємо хто його винайшов та який вигляд мали перші велосипеди .
IV. Вивчення нового матеріалу
- Довгий час люди намагались створити пристрій, який би дозволив їм швидко пересуватися.
Так, у далекому 1791 році французький граф де Сиврак створив дерев'яний двоколісний засіб пересування, але їздити на ньому можна було тільки прямо, відштовхуючись ногами від землі .
Барон Карл Дрез створив «самокат для ходьби», який сучасники назвали «дрезиною». Він вже був оснащений кермом і міг здійснювати повороти прямо на ходу.
Шотландський коваль Кіркпатрік Макміллан в 1839 році удосконалив винахід Карла Дреза. Вінна дрезині приробив педалі, які треба було не крутити, а штовхати і занижене сідло
«Батьком» сучасного велосипеда вважають П'єра Лалмана, який удосконалив свій винахід, назвавши його «денді-хорс» та встановивши педалі, які потрібно було крутити.
У перекладі з латинської «велосипед» означає «швидкі ноги». Цю назву запропонував Француз Ернест Мішо.
Під цією назвою у 1864 році брати Олів'є і запустили масове виробництво «денді-хорсів» із педалями. Але образ велосипеда продовжував змінюватися.
Деякий час користувався популярністю велосипед «пенні-фартинг». Він привертав до себе увагу своїм незвичним виглядом - великим переднім і маленьким заднім колесом. Але поїздки на ньому були досить небезпечними, і тому виробники повернулися до колишньої конструкції велосипеда.
Робота з підручником на ст. 57
- Завдання 1 підручника.
- Чи подобається вам їздити на велосипеді?
- Скільки вам було років, коли ви навчилися їздити на велосипеді?
- Опишіть свій велосипед.
- Як часто ви їздите на велосипеді і куди?
- Чи завжди ви одягаєте шолом?
- Читання тексту мовчки.
- Відповідь на запитання реченнями з тексту.
- Скільки років велосипеду?
- Як виглядав перший велосипед?
- Чому перші велосипеди вражали і захоплювали?
- Чому винахідники збільшили переднє колесо?
- Які незручності додавало велике переднє колесо?
- Чому на перших велосипедах трясло?
- Коли з'явилися велосипеди, схожі на сучасні? Які важливі удосконалення вони мали?
Перегляд відео про історію велосипедів
https://www.youtube.com/watch?v=E-U02-RWUPc
4. Завдання 4 підручника – порівняти зображені велосипеди.
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота вдрукованому зошиті на ст. 32
Творча робота «Велосипед майбутнього»
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
Складання сенкану зі словом Велосипед
VII.Домашнє завдання

Тема: Предмети з недавнього минулого
Мета: Формування предметних компетентностей: пояснити як змінилися предмети з недавнього минулого, визначає переваги цифрових пристроїв для збирання, зберігання і відображення даних; описати призначення доступних цифрових пристрої та як змінюються умови життя людини розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Привітання. Настанова на роботу.
Для того, щоб наш урок пройшов вдало налаштуємось на роботу. Розпочнемо його із невеличкої вправи «Рюкзачок очікувань». Я передаватиму по колу ось цей рюкзачок, а кожен з вас, по черзі, озвучуватиме те, що зможе покласти до нього, щоб наша робота була плідною, та результативною. Розпочну я: «Привіт усім. Я сьогодні буду дуже уважною та активною».
( діти передають рюкзачок по колу, поки він не перейде до вчителя )
- Дякую, сподіваюся, що наші очікування справдяться.
2. Хвилинка синоптика
- Скажіть, будь ласка, діти, яке сьогодні число?
- А яке число було позавчора?
- Яке буде післязавтра?
- Який сьогодні день тижня?
- Яка пора року надворі?
- Який місяць?
- Хто розкаже з чим пов'язана назва місяця?
- Якщо ви були спостережливі, то скажете, який сьогодні стан неба? Чи були опади?
II.Актуалізація опорних знань
Кросворд "Винаходи"
III.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні світ дуже швидко змінюється. З'являються нові матеріали, нові технології, нові способи передачі інформації. Навіщо знайомитися з предметами недавнього минулого? Щоб ми могли зрозуміти, як розвивається світ; що за кожним предметом, який ми використовуємо, стоїть праця, знання багатьох людей.
На уроці ми дізнаємося про те, як змінилися предмети з недавнього минулого.
IV.Основна частина
Робота з підручником на ст. 56
Розглядання зображень. Обговорення:
- Що це? Для чого це?
- Ви бачили такі предмети?
- Яке їх призначення?
- Чи були вони зручні?
- Які сучасні предмети їх замінили?
- Чому ми більше не використовуємо ці предмети?
Перегляд і обговорення відео
Порохотяг, міксер.
https://youtu.be/ZTq5wJZ7_98?si=_3fGDuIj5DuTX_R1
Старовинні речі
https://youtu.be/FM2PQ8TLC8o?si=IYGdp-yVZELnGaAr
- Чому змінюються предмети, якими ми користуємся? Це добре чи погано?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Дослідження «Як було би без техніки»
Уся техніка, якою ми користуємося, колись була кимось винайдена. І це чудово! Адже жити без автотранспорту, комп'ютерів чи кухоних приладів було б, звісно, цілком реально, але дуже складно та навіть сумно. Але як саме?
Учні об'єднуються у групи по 3-5 та отримують картки з намальованими на них предметами техніки. Це можуть бути смартфон, пральна машина, холодильник, автомобіль тощо. А щоб дітям було простіше, на картках вказані додаткові запитання, які допоможуть зорієнтуватися у темі:
- Що за предмет перед вами?
- Які він має функції (що робить)?
- Яким саме чином він покращує життя людей?
- Можливо, існують інші предмети техніки, які мають схожі функції?
- Уявіть, що цього предмету техніки не існує.
- Що б змінилося у повсякденному житті?
- Можливо, якісь задачі неможливо було б виконати?
- Можливо, довелося б відмовитися від чогось?
Наприклад, якщо б людство не винайшло холодильник, ми не могли б зберігати продукти харчування свіжими впродовж тривалого часу. Тобто, нам довелося б купувати продукти та одразу готувати з них страви. Ми не могли б заздалегіть купити м'ясо та заморозити його, а від морозива взагалі б довелося відмовитися! Зберігати продукти у холоді ми могли б хіба що взимку.
V. Підсумок уроку
- Я можу висловити припущення про використання предметів у минулому.
- Я можу навести приклади предметів і пристроїв з минулого.
- Я можу порівняти сучасні і старі пристрої та предмети.
- Я можу пояснити, як поліпшується життя людей за допомогою нових пристроїв.
VI. Домашнє завдання

Тема: Людина вчиться у природи
Мета: формування предметних компетентностей: дізнатися як природа надихнула людину на певні винаходи, порівняти і впорядкувати об'єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками; розширювати словниковий запас, розвивати вміння мислити логічно, робити висновки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
Пригадайте, що таке винахід?
Навіщо люди створюють винаходи?
Який винахід вразив вас найбільше?
Навіщо людині вивчати природу?
III.Повідомлення теми і мети уроку
Людина постійно взаємодіє з природою. Вона оточує нас всюди. Ми навчилися брати від неї найкраще, щоб зробити життя комфортним і безпечним. Людина вивчає природу для того, щоб вміти використовувати її багатства.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося як природа надихнула людину на створення певних винаходів.
IV.Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником на ст. 59
Виберіть тварину і порівняйте її з винаходом, зображеним поряд.
Торбинка цікавинок
Бачити, як кішка
Приклеюватися, як молюски
Плести сітки, як павук
Перегляд презентації
На які ще винаходи надихнули тварини?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Робота в зошиті на ст. 33
V. Узагальнення й систематизація знань
Творча робота
Вправа "Встанови відповідність"
Кріт Літак
Кит Землерийні машини
Птах Підводні човни
Бабка Вітрильник
Метелики Вертоліт
Як кожний із зазначених винаходів полегшив життя людині?
VI.Підсумок. Рефлексія
Природа- це невичерпне джерело, не лише матеріальних благ, природних матеріалів і дарів, а і джерела знань, які людина може використовувати у своїй діяльності для благоустрою свого побуту, створення нових приладів, машин, тканин, ліків і безлічі виробів, що роблять життя людини легшим, цікавішим і зручнішим.
Піраміда настрою
На уроці мені дуже сподобалося…
Мені сподобалося…
На уроці мені не сподобалося….
VII.Домашнє завдання

Тема: Велкро. Дізнаємося про історію винаходів
Мета: формування предметних компетентностей: : дізнатися як з'явилося велкро; знаходити у тексті незнайомі слова, робити спроби пояснити їхнє значення, виходячи з контексту; поповнити власний словниковий запас; , розвивати вміння мислити логічно; формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання суспільного життя ( критична оцінка почутого, встановлення зв'язків і залежностей в суспільстві), формування уміння робити висновки на основі побаченого і почутого.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя, компетенстності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Психологічне налаштування
Кожного дня ви приходите до школи, щоб дізнатися щось нове й поповнити свій багаж знань. Коли ви закінчите школу, я сподіваюся, що ці знання вам знадобляться в житті. Я бажаю , щоб ваш багаж був великим і різноманітним, щоб вам вистачало його на все життя.
Давно китайська мудрість говорить : «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Так давайте посміхнемося один одному і разом вирушимо в країну знань.
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
III.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про такий звичний і щоденний аксесуар- застібку-липучку.
IV.Вивчення нового матеріалу
Історія застібки-липучки почалася в Швейцарії в 1940-х роках за зовсім буденних обставин. Інженер Жорж де Містраль повернувся зі своїм собакою з прогулянки лісом і звернув увагу на, здавалось би, звичайнісіньке явище – на шерсть його улюбленця начіплялося багато реп'яхів. Чоловік роздивився це «неподобство» під збільшувальним склом і помітив сотні крихітних «гачечків».
Саме
їх наявністю і пояснюються липучі властивості усім відомої рослини.
Кілька років життя інженер присвятив створенню
стрічки з такими ж дрібними гачками, які б чіплялися один за одного. І йому
вдалося. Найперша липучка була виготовлена на основі бавовни. На одній смужці
тканини знаходилися мікроскопічні гачечки, на іншій – такі ж дрібненькі петлі.
Запатентувати «липучку» винахіднику вдалося не з першого разу. Але в 1955 році його винахід нарешті визнали.
Робота з підручником на ст. 60
Читання тексту. Робота з питаннями
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в зошиті на ст. 34
Виставка речей із застібкою велкро.
Порівняння речей. Чим відрізняються? Що спільного?
Чому використовують велкро, а не шнурки, кнопки чи «блискавку»?
VI.Підсумок. Рефлексія
Сходи успіху
- нічого не зрозумів, залишилися питання, все зрозумів;
- потрібна допомога, маю додатково повторити, майже все зрозумів, упевнений у власних знаннях;
- почув і забув, почув і не зрозумів, побачив і запам'ятав, виконав і зрозумів, зможу пояснити іншим;
- мені ще варто багато працювати, щоби досягти чудових результатів, у мене є невеликі результати і на досягнутому я не збираюся зупинятися, у своїй навчальній діяльності я досягнув висот
VII.Домашнє завдання

Тема: Кодування інформації
Мета: формування предметних компетентностей: розширити знання дітей стосовно того, що таке інформація, як людина сприймає інформацію її властивості; як можна кодувати інформацію; повторити правила безпечної поведінки під час роботи з пристроями та інструментами.
Формування ключових компетентностей: навчання державною мовою, виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
привітання
перевірка присутніх
перевірка готовності учнів до уроку
Створення атмосфери психологічного комфорту.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Для того, щоб почати наш урок та дізнатися про, що піде мова, я вам пропоную розшифрувати слова.
ДИЛЮНА
ЧУТТЯВІД
ІНМАЦІЯФОР
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Любі дітки, ми з вами живемо у світі інформації, вона нас оточує повсюди. Де б ми не були, куди б не йшли, ми з вами завжди отримуємо інформацію. Сьогодні на уроці ми дізнаємося:
- Що таке інформація
- Як людина її отримує
- Та передає
- Як можна закодувати інформацію.
А перш ніж почати, давайте згадаємо правила поведінки та техніки безпеки.
Правила:
- Заходити до комп'ютерного класу тільки з дозволу вчителя.
- Коли заходите до комп'ютерного класу, треба поводитися спокійно, не можна бігати та бешкетувати.
- В комп'ютерному класі не можна вживати їжу та напої.
- Класти речі на клавіатуру та системний блок.
- Торкатися монітора.
- Треба сидіти рівно. Відстань між монітором та очима повинна бути не менше 50 см.
- Без дозволу вчителя не можна вмикати та вимикати пристрої комп'ютера.
- Не можна торкатися руками кабелів, шнурів, розеток.
- Не ремонтувати комп'ютер самотужки, треба негайно покликати вчителя.
- Працювати за комп'ютером не більше 15-20 хвилин.
- Після закінчення роботи треба прибрати своє робоче місце.
ІНФОРМАЦІЯ- це відомості та знання про навколишній світ. Інформацію з оточуючого світу ми отримуємо повсякчас за допомогою ПОВІДОМЛЕНЬ.
Повідомлення – це звуки, жести, умовні знаки.
ПОВІДОМЛЕННЯ за формою подання бувають:
- Текстові – твори, статті, книги, смс…
- Графічні – малюнки, картини, фотографії, умовні знаки…
- Числові – вся інформація, яка подається за допомогою чисел: температура тіла людини, температура воздуха…
- Звукові – музика, сигнал автомобіля, розмова по телефону…
- Умовні жести – це світлофор, мова глухонімих людей, кивання головою в знак згоди або ні…
- Комбіновані – це коли поєднується декілька форм.
Для чого людям код?
Код — система символів для передавання, оброблення і зберігання різної інформації.
Спілкування як обмін інформацією можливе лише за умови, якщо партнери мають єдину або подібну систему кодування і декодування, тобто «говорять однією мовою».
Кодування — це перетворення повідомлень у зручну форму для передавання, опрацювання і зберігання.
Декодування — розкодування, розшифрування кодів.
Американський інженер-дослідник французького походження Самуель Морзе в 1832 році розробив спеціальну азбуку, що складалася з комбінацій коротких («крапок») та довгих («тире») сигналів. За допомогою цих сигналів можна було передавати на відстань будь-яку текстову інформацію, надсилаючи її як електричні сигнали по дротах. Ця азбука стала першим цифровим способом передачі інформації.
Телеграф для азбуки Морзе
Азбука Морзе
(Потрібна допомога)
Сигнали азбуки Морзе можна подавати за допомогою звичайного
ліхтарика чи свистка, у вигляді світла чи звуку. Відомі випадки, коли
знання азбуки Морзе рятувало людям життя.
А зараз давайте спробуємо розібрати спосіб кодування інформації, на прикладі світлофора.
Подивіться і скажіть, який це колір та про що він нам
повідомляє:
- Про щось застерігає
- Про щось приємне
- Про щось небезпечне
Ось, як ви побачили, як світлофор передає інформацію людям умовними жестами ( кольорами).
IV. Усвідомлення набутих знань
V. Фізкультхвилинка
VІ. Формування вмінь та навичок
Релаксація
Гімнастика для очей
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія.
Прошу учнів підняти смайлики: засвоїв урок- зелений, не засвоїв – червоний смайлик.

Тема: Українські винахідники
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити із відомими у світовій історії іменами українських винахідників, чиї винаходи відомі у всьому світі, розвивати світогляд учнів, допитливість, формувати в учнів вміння дослідницької діяльності, ознайомити з можливими способами розвитку в собі вміння винахідника, навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками;
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
І.Організаційний момент
- Доброго ранку! Доброго дня!
Зичимо щастя усім і добра!
ІІ..Актуалізація опорних знань
Хвилинка фенологічних спостережень
Вікторина «Так це ж винахід!»
Відгадайте назви винаходів склавши анаграми.
КОЕЛСО (колесо)
ОМЛОКОТ (молоток)
ВОНЕЧ (човен)
ЛЕТЕНОФ (телефон)
ЧРУАК (ручка)
- Як ви розумієте значення слова «винахід»? (результат інтелектуальної діяльності людини в будь-якій сфері технології.)
- Чому винахідники запозичують ідеї у природи? (Вона повсюди розставила свої підказки. Будь те спостережливими й уважними-тоді вам відкриються неймовірні ідеї для майбутніх винаходів)
- Які винаходи змінили наш світ? (Паровий двигун, колесо, друкарський верстат, комп'ютер, Інтернет, Всесвітня павутина, телебачення, лампочка, пеніцилін, телефон і багато чого іншого…)
- Навіщо люди створюють винаходи? (Для покращення існуючих пристрої або створення нових корисних пристроїв.)
Ми оточені речами, якими повсякчас користуємося, не замислюючись, звідки вони взялися, хто їх винайшов, і як вони змінили на краще життя людей. Навіть у звичайному шкільному класі можна побачити чи мало винаходів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
— Люди винайшли різні речі, щоб змінити життя на краще. Серед них є чимало й українців. Сьогодні ми поговоримо про внесок українців у розвиток світової науки.
Отже, тема уроку «Українські винахідники».
IV.Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником, с. 63
Василь Ремесло
· Прочитати перший абзац.
· Знайти відповіді на запитання в тексті і зачитати.
- Як називали Василя Ремесла?
- Скільки сортів зернових культур вивів учений?
- Який урожай давала пшениця «Миронівська-808»?
- Чим особлива ця пшениця?
· Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=gUZ_DHS5G0Y
- Звідки родом Василь Ремесло?
- Як Василю Ремеслу вдалося стати мільйонером?
- У яких країнах вирощували пшеницю Василя Ремесла?
- Навіщо Василь Ремесло повісив у своєму кабінеті карту світу?
· Підсумок.
- Чим, на вашу думку, важливий винахід Василя Ремесла?
Федір Піроцький
- Прочитати другий абзац.
- Дати відповіді на запитання.
- Якою була професія Федора Піроцького?
- Де народився Федір Піроцький?
- За допомогою чого рухався трамвай «конка»?
- За допомогою чого рухався трамвай Федора Піроцького?
· Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=YuYDdpyU5g8
- Якою була швидкість трамваю Піроцького?
- Хто використав розробки Піроцького?
- Де у Києві вперше рушив трамвай?
· Підсумок.
- Що дав людям винахід Федора Піроцького?
Ігор Сікорський
- Прочитати третій абзац.
- Який синонім до слова вертоліт вжито в тексті?
- Хто може назвати ще один синонім до слова вертоліт? (гвинтокрил)
- Поясніть значення слів вертикальний і горизонтальний. (можна показати)
- Покажіть на малюнку горизонтальний і вертикальний пропелери. Зобразіть/покажіть напрям їх руху.
· Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=tb0jAqeQhC8
- Де вчився Ігор Сікорський?
- Яку назву мав один з перших літаків Сікорського?
- Який факт із відео вас найбільше вразив?
· Підсумок.
- Чим важливі винаходи Ігоря Сікорського?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V.Узагальнення й систематизація знань
Робота в друкованому зошиті ст.35
Перегляд відео "10 винаходів українців, які змінили світ"
https://www.youtube.com/watch?v=Pb4noGc8y0w&t=229s
VI.Підсумок уроку
- Я можу назвати імена кількох українських винахідників та їхні винаходи.
- Я можу відповісти на запитання за текстом чи відео.
- Я вмію висловлювати і пояснювати свою думку.
- Я вмію заповнювати таблицю.
VII.Домашнє завдання
Підготувати коротке повідомлення про українського винахідника (5—6 речень, приблизний обсяг – як у підручнику).
На основі цієї інформації заповнити останній рядок таблиці в зошиті.

Тема: Винаходи і відкриття
Мета: формування предметних компетентностей: закріпити знання про те, чим відрізняється винахід від відкриття; наводити приклади того, як рукотворні (штучні) об'єкти (серед них і механізми) допомагають людині; описувати певні найважливіші винаходи людства розвивати світогляд учнів, допитливість, формувати в учнів вміння дослідницької діяльності, ознайомити з можливими способами розвитку в собі вміння винахідника, навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками;
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
І.Організаційний момент
Методика «Кольоропис»
Учитель роздає кольорові смужки на кожну парту. Кожний колір – умвний знак емоційного стану учня
- Червоний – радісний, захоплений;
- Оранжевий – радісний, теплий ;
- Жовтий – світлий, приємний;
- Зелений – спокійний, урівноважений;
- Синій - незадовільний, сумний;
- Фіолетовий – тривожний, напружений;
- Чорний – повний занепад і зневіра;
- Білий – невизначений, важко відповісти;
(Учні піднімають смужку того кольору , який відповідає їхньому настрою на початку та в кінці уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хвилинка фенологічних спостережень
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми закріпимо наші знання про винаходи і відкриття , дізнаємося яка ж між ними різниця.
IV.Основна частина
- З'ясування думок дітей, чим винахід відрізняється від відкриття.
- Пояснення за допомогою слайда презентації.
Висновок.
- Читання вислову вченого-хіміка Вільяма Рамзая.
«Відкриття розкриває те, що існувало і раніше, але не було ще відомим. Винахід — створення чогось такого, чого досі ще не існувало. Проте, вважаю, що винахід і відкриття робляться майже однаково».
- Робота з парами слів у квадратних дужках.
Запропонувати дітям замість тире підставляти слово відкрив або винайшов.
- Колумб відкрив Америку чи винайшов? Чи існувала Америка до того, як там побував Колумб?
- Белл відкрив телефон чи винайшов? Чи існував телефон до Белла?
- Едісон відкрив лампочку чи винайшов? Чи існувала лампочка до Едісона?
- На всі предмети на Землі діє сила тяжіння. Хоч би як високо ви стрибнули, хоч би як далеко кинули м'яча, – і ви, і м'яч повернетеся на поверхню Землі. І яблуко з дерева теж впаде вниз, а не полетить у космос. Тож Нью́тон відкрив силу тяжіння чи винайшов? Чи діяла сила тяжіння на предмети до Ньютона?
- Учений Гук побачив у мікроскоп, що рослина складається з маленьких клітин-комірок. Чи складалася рослина з клітин до того, як це побачив Гук у мікроскоп? Він відкрив чи винайшов рослинну клітину?
- Англійський математик Чарлз Беббідж 200 років створив першу обчислювальну машину з програмним управлінням – «прабабусю» комп'ютера. Він її винайшов чи відкрив?
Міні-дискусія «Для чого людям винаходи і відкриття?»
1. Дискусія.
- Для чого людям винаходи і відкриття?
- Яким було б наше життя, якби не було винаходів і відкриттів?
- Які риси характеру має мати людина, щоб стати винахідником чи першовідкривачем?
2. Читання тексту, с. 64.
- Чому винахід кінської збруї має таке важливе значення?
- Винаходи створює одна людина чи багато?
- Чи імена всіх винахідників ми знаємо? Чому?
Перегляд відео
- Все, що нас оточує, колись хтось придумав – стілець, будинок, одяг…
- Перегляньте відео про винахід предмета без якого не може уявити свого життя сучасна людина.
https://www.youtube.com/watch?v=RmMwCAf_tIA
- Чому зубна щітка є важливою?
- Чи погоджуєтеся ви, що зубна щітка – найважливіший винахід в історії людства?
Сучасні винаходи
https://www.youtube.com/watch?v=ZBdG4fByOsE
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Робота в групах.
Завдання 4 підручника.
Діти в групах складають списки винаходів. Потім кожен нумерує цей список, починаючи від найважливішого, на його думку, винаходу (варіант: кожен вибирає винахід зі списку і пояснює, чому він важливий).
V.Підсумок уроку
- Я можу пояснити, чим винахід відрізняється від відкриття.
- Я можу навести приклади винаходів і відкриттів.
- Я можу довести, що винаходи і відкриття важливі.
- Я вмію висловлювати і пояснювати свою думку.
VI.Домашнє завдання

Тема: Чи може винахід бути небезпечним?
Мета: формувати предметні компетентності: розширити знання учнів про винаходи людства; з'ясувати, як впливають електроприлади на навколишнє середовище, здоров'я людини, пояснювати, яку небезпеку для здоров'я можуть нести окремі винаходи; повторити правила безпечного поводження з електроприладами; передавати інформацію в таблицях, схемах із допомогою вчителя;пояснювати зв'язок тексту із власним досвідом, навколишнім світом та раніше прочитаними текстами;
розвивати пізнавальний інтерес, допитливість, спостережливість.
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
І.Організаційний момент
«Пароль»
Потрібно кожному назвати, не повторюючись(ланцюжком-один за одним), суттєве для матеріалу попереднього уроку слово, словосполучення-своєрідний пароль.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
Повторення. Вправа«Винахід чи відкриття?»
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ви:
- Дізнаєтеся, яким приладам в оселі потрібна електрика.
- Поміркуєте, які плюси і мінуси мають винаходи.
- Запам'ятаєте правила поведінки з електроприладами.
IV.Основна частина
Без відкриття електрики життя людей було б зовсім іншим. Електрика – природне явище. Тож її відкрили, а не винайшли.
Завдяки праці великих вчених сьогодні ми можемо використовувати це явище в повсякденному житті.
Робота з підручником ст.65
- Які винаходи зробили люди після відкриття електрики?
- Як ці винаходи змінили життя людей?
- Пригадайте, що відбувається у ваших домівках, коли «зникає світло» (тобто припиняється подача електроенергії).
Робота в друкованому зошиті ст.36 (1)
Чи може винахід бути небезпечним?
Наведіть приклад користі і шкоди від винаходу.(2)
Правила безпечного поводження з електроприладами.
https://www.youtube.com/watch?v=kNMnyq2KpMs&t=186s
- Які правила ви вже знали, а які почули вперше?
- Що може трапитися, якщо не дотримуватися правил безпечного поводження з електроприладами?
- Читання та обговорення пам'ятки (підручник завдання 4).
- Переказати одне одному правила, які запам'ятали.
- Закінчити речення:
Не торкайтеся…
Не користуйтеся…
Не заходьте…
Не грайтеся…
Не стійте…
V. Підсумок уроку
- Я можу назвати винаходи, пов'язані з відкриттям електрики.
- Я можу визначити, які плюси і мінуси мають відкриття.
- Я вмію заповнювати таблицю.
- Я знаю правила безпечної поведінки з електроприладами.
VI.Домашнє завдання

Тема: Перевіряємо, що знаємо і вміємо. Прихід весни
Мета уроку: Формування уявлення про повторюваність явищ, їх взаємозв'язок у довкіллі;
- формувати уявлення про зміни поведінки живих організмів, у тому числі і людини, у зв'язку із зміною пір року;
- активувати розумову діяльність, розвивати мислення. Вміння формувати і відстоювати свою думку.
- навчити впроваджувати дослідницьку роботу, вмінню оперувати отриманими знаннями;
- виховувати потребу в отриманні нових знань; розуміння необхідності бережного ставлення до природи, її збереження, усвідомлення свого місця і ролі у довкіллі.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
Поділ учнів на групи.
Девіз: Будемо довкіллям мандрувати,
будемо рідну природу вивчати
Тож бажаєм удачі для нас,
За роботу, в добрий час.
ІІ етап. Мотивація
· Інтерактивна вправа «Асоціації»
Загадка – вірш.
Де вона проходить –
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов'ї співають.
Привітанням журавля,
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадайте, хто вона,
Ця красуня чарівна?
ІІІ етап. Оголошення теми та очікувати навчальних результатів.
На цьому уроці ми пригадаємо ознаки приходу весни у довкіллі. Які відбуваються у живій і неживій природі. Спробуємо зрозуміти причини цих явищ
· Очікування результатів
Вправа «Дерево очікувань»
IV.Основна частина
Інтерактивна вправа.«Мозковий штурм»
- Що допомогло вам відгадати загадку?
- Які зміни у довкіллі відбуваються навесні?
- Чому на нашій планеті відбувається зміна пір року взагалі, чому настала весна?
Опанувати інформації за допомогою наочності.
Робота з таблицею «Обертання Землі навколо Сонця»
Питання для обговорення:
- Як рухається Земля у космосі?
- За який час Земля робить оберт навколо Сонця?
- Поясніть явище повторюваності у довкіллі
- Пристосування живих організмів до періодичних змін.
- Рефлексія результатів обговорення.
Отже завдяки тому, що наша планета обертається навколо Сонця, змінюється пора року. Закінчилася зима, починається весна.
Назвіть весняні місяці.
Отже весна тільки вступає в свої права, її чарівна книга ще маже порожня. Пропоную розпочати заповнення цих сторінок. Сьогодні ми впишемо у книгу усі ознаки, які пригадаємо і пояснимо.
Інтерактивна вправа
Щоб отримати найбільше інформації, ми працюватимемо в групах, кожна група заповнить одну сторінку.
2.Пояснення змісту завдання для груп.
а) Вправа «Об'єднай за ознаками»
І група. Загадки
Життя дає тобі й мені
Хай горить і не згасає,
Про усе живе подбає. (Сонце)
- Чорна корова весь світ поборола;
Біла прийшла, весь світ підняла
(День, ніч)
Висновок: Нежива природа.
ІІ група. Загадки
- Як пригріло сонце - стрілки
Зеленасті підняла
Від ласкавого тепла
Он її навколо скільки!
Двір і лан, і луг вкрива
Росяна, густа (трава)
- Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни,
А сьогодні білі квіти
Крізь замети проросли. (Підсніжник)
Висновок: Об'єднаємо поняттям
«Рослини»
ІІІ група Загадки
- В клубочок згорнувся
В сто голочок обернувся (їжак)
- Взимку білий
Влітку сірий (Заєць)
Висновок. Це група «Звірі»
IVгрупа. Загадки
- Всі дивуються, питають,
Що за пташка так співає?
Як горобчик цвірінчить, мов сорока скрекотить,
А ще інколи бува, закричить, немов сова!
Хто ж виспівує отак?
Та то ж співа веселий
(шпак)
- Птах веселий і красивий,
Чорний, або сніжно-білий.
Гострий дзьоб, тоненькі ноги,
На даху помудрував,
Дім собі подарував. (Лелека)
Висновок. Сторінка про птахів.
Хто, на вашу думку, становить найбільш свідому частину живої природи?
Напевне, що весняні зміни торкнулися і життя людини, бо вона теж є частиною довкілля.
Робота в друкованому зошиті ст.37
VI. Підсумки.
Вправа «Дерево очікувань»

Тема: Транспорт колись і тепер
Мета: формування предметних компетентностей: дізнатися як змінювався транспорт протягом історії людства та як транспорт полегшує життя людей;порівнювати рукотворні (штучні) об'єкти за певними властивостями; наводити приклади того, як рукотворні (штучні) об'єкти (серед них і механізми) допомагають людині ; описувати деякі найважливіші винаходи людства
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
В нашім класі друзі всі: я і ти, і ми, і ви
Привітайся з тим, хто ліворуч,
Привітайся з тим, хто праворуч,
Ми одна сім'я. (діти плескають в долоньки)
В нашім класі друзі всі: я і ти, і ми, і ви
Посміхнись тому, хто ліворуч,
Посміхнись тому, хто праворуч,
Ми одна сім'я. (діти хлопають по колінах)
В нашім класі друзі всі: я і ти, і ми, і ви
Обійми того, хто ліворуч,
Обійми того, хто праворуч,
Ми одна сім'я. (діти клацають пальцями)
II.Актуалізація опорних знань
Гра «Бачили – не бачили» - діти повинні підняти дві руки догори, якщо сьогодні бачили якийсь вид транспорту, описаний у серії віршів і присісти тим, які ніколи в житті цього виду транспорту не бачили.
Автобус – справжній трудівник.
За розкладом трудитись звик.
Весь день він не спиняє біг.
Везе людей і в дощ, і в сніг.
Під великими містами
Є тунелі з поїздами.
На зупинку вашу вмить.
Вас метро швидке домчить.
Знає в місті цім таксі
Вулиці й будинки всі
І доправить миттю вас
Будь – коли і повсякчас.
Помічниця людям гарна
На колесах ця лікарня.
І відкриті всі дороги.
Для «швидкої допомоги».
Червона з білим пожежна машина
Поставила бак із водою на спину.
Залізна драбину взяла із собою
І мчить загасити пожежу водою.
Вантажівка кількатонна
Возить вантажні невтомно.
Величезний кузов має,
В нього вантажі складає.
Човен підводний в морській глибині
Ліг, наче диво – рибина, на дні.
Потім свої двигуни увімкнув,
Риб налякав тай удалеч майнув.
Пливе поважно пароплав.
Туди, де він ще не бував.
Морські долає милі,
Перемагає хвилі.
Мчить літак у день погожий,
Він на птаха дуже схожий,
Бо і хвіст, і крила має,
Тільки зерна не дзьобає.
Наче, бабка, вертоліт
Не лишає в небі слід,
Легко у горі кружляє,
Все гуде і не змовкає.
Колеса, руль, педалі й шини –
Нема простішої машини.
Сідай і рухайся вперед.
Не підведе велосипед.
III. Повідомлення теми та мети уроку
Вступ до теми
Повідомлення теми місяця – «Рух і час»
Чи полюбляєте ви подорожувати?
Подорожі- це пригоди, їх всі полюбляють.
А на чому ми зазвичай подорожуємо?
Як це все можна назвати одним словом?( Транспорт)
Це і буде темою нашого уроку.
IV.Вивчення нового матеріалу
Важко уявити, але раніше звичного для нас транспорту з колесами, мотором, що працюють на пальному не існувало. Просто тоді його ще не винайшли. Але ж і в той час були і подорожі, і люди перевозили вантаж.
Для того, щоб дослідити історію транспорту запрошую вирушити у віртуальну подорож.
Робота з ілюстраціями на розвороті (с. 68—69):
Це буде наш своєрідний маршрут.
Розповідь вчителя про те, як змінювався транспорт
Види транспорту: залізничний, автомобільний, трубопровідний, морський, річковий, авіаційний.
Види транспорту залежно від середовища переміщення: наземний, водний і повітряний
Види транспорту залежно від типу перевезень: вантажний, пасажирський, спеціальний
Вправа "Продовжити речення"
Колись люди їздили на конях, волах, а тепер…
Колись багато людей могло вміститися на возі, а тепер…
V.Закріплення вивченого матеріалу
Перегляд відео:
https://www.youtube.com/watch?v=H0SMoA-XtQA
Робота в друкованому зошиті
VI. Підсумок. Рефлексія
Людство завдяки транспорту відкриває для себе таємниці космосу і занурюється на глибину океанів у пошуках нових відкриттів.
- Я вчуся працювати з лінією часу.
- Я можу розповісти, яким був транспорт колись, а яким став тепер.
- Я знаю, які є види транспорту.
- Я можу навести приклади різних видів транспорту.
VII.Домашнє завдання
Тема: Рух і сила
Мета: формування предметних компетентностей: дізнатися, що змушує об'єкти рухатися, змінювати напрям руху, зупинятися;
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Сьогодні на уроці нам потрібні:
- Голова – щоб думати;
- Вушка – щоб слухати;
- Оченята – щоб спостерігати;
- Ротик – щоб висловлювати думки;
- Носик – рівномірно дихати, щоб забезпечувати мозок киснем;
- Серце – говорять, що всі найкращі почуття зберігаються в серці людини, тому воно необхідне на уроці;
- Посмішка – давайте подаруємо один одному посмішку для того, щоб наш урок був гарним, цікавим.
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
III.Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми детально дізнаємося, що таке сила і навіщо вона потрібна.
Тема нашого уроку "Рух і сила"
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Робота з підручником ст. 71
- Читання тексту.
- Виконання вправ 1, 2, 3 підручника.
V.Закріплення матеріалу
Виконання вправ у робочому зошиті ст.40
VI.Підсумок. Рефлексія
Критерії, за якими кожен учень перевіряє результати своєї роботи на уроці.
- Я вчуся висувати припущення, проводити дослідження і пояснювати його результати.
- Я знаю, що потрібно зробити, щоб зрушити об'єкт з місця (прикласти силу – треба штовхнути або потягнути).
- Я знаю, що треба прикласти більше сили, щоб об'єкт рухався швидше.
Я знаю, що треба прикласти силу, щоб зупинити об'єкт або змусити рухатися в іншому напрямі.
VII.Домашнє завдання

Тема: Рух і прості механізми
Мета: формування предметних компетентностей: дізнатися які прості механізми полегшують життя людини, як працює важіль; прогнозувати результат спостереження / досліду; порівнювати здобутий результат із припущенням
- висувати власні гіпотези; проводити дослідження за природним об'єктом / явищем, описувати його перебіг; узагальнювати результати досліджень; робити висновки із спостережень та досліджень разом з учителем або самостійно; застосовувати відповідні матеріали, засоби, обладнання, прилади.
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
Бесіда
Що треба зробити, щоб зрушити об'єкт з місця? (прикласти силу – штовхнути (натиснути) або потягнути).
Як змусити об'єкт рухатися швидше? Рухатися в іншому напрямі? Зупинитися?
III. Повідомлення теми та мети уроку
На уроці ми вивчимо 6 простих механізмів , які люди використовують дуже давно і які допомагають виконувати різноманітну роботу.
Тема нашого уроку :"Рух і прості механізми"
IV. Основна частина
Перегляд і обговорення мультфільму
https://www.youtube.com/watch?v=iQu3GY509ZM&t=15s
Робота з підручником ст.71
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Дослідження
- Пропоную учням підняти книжку вгору одним пальцем (книжка лежить на столі чи підлозі, її не можна торкатися, можна використовувати підручні засоби). Пропоную використати олівець і лінійку.
Який простий механізм ви щойно зробили? (важіль)
- Досліджуємо важіль.
Важіль складається з площини і точки опори. Площина обертається навколо точки опори. Відстань від точки опори до кінця площини – плече важеля.
- Зробіть важіль із плечами однакової довжини. Що бачимо? (Важіль у рівновазі).
- Покладіть на кінець важеля тягарець. Що бачимо? Як врівноважити важіль?
- Змінюйте довжину плечей. Знову покладіть тягарець. Чи вдалося так само врівноважити важіль?
- Поставте тягарець не на кінець, а на середину плеча. Якими способами можна врівноважити важіль?
- Виконайте завдання 2 підручника.
Отже, щоб підняти більший вантаж, застосовуючи меншу силу, треба прикладати її до довшого плеча.
Перечитати висновок у підручнику (в рамці).
Робота в друкованому зошиті ст.41
Фіксики. Важіль:
https://www.youtube.com/watch?v=Vcf4oO_EliU&t=296s
V.Підсумок. Рефлексія
Критерії, за якими кожен учень перевіряє результати своєї роботи на уроці.
- Я вчуся проводити досліди і пояснювати їх результати.
- Я розумію, для чого потрібні прості механізми.
- Я вчуся розпізнавати прості механізми у предметах, які мене оточують.
- Я можу зробити важіль і показати, як він працює.
VI. Домашнє завдання

Тема: Види руху
Мета: формування предметних компетентностей: вивчити види руху;прогнозувати результат спостереження / досліду; порівнювати здобутий результат із припущенням
- висувати власні гіпотези; проводити дослідження за природним об'єктом / явищем, описувати його перебіг; узагальнювати результати досліджень; робити висновки із спостережень та досліджень разом з учителем або самостійно; застосовувати відповідні матеріали, засоби, обладнання, прилади.
Формування ключових компетентностей: розвивати громадянську та історичну, інформаційно-цифрову компетентність :вміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, виховувати працелюбність і допитливість; виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Хвилинка фенологічних спостережень
Повторення про рух, силу, прості механізми за допомогою слайдів презентації.
III. Повідомлення теми та мети уроку
Тема нашого уроку :"Види руху"
IV. Основна частина
Розповідь вчителя про види руху
Робота з підручником, с. 72
- Читання тексту.
- Розповідь про три види руху за допомогою фото (вправа 2).
- Вправа 3 підручника.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Робота в друкованому зошиті ст. 42
V. Підсумок. Рефлексія
Критерії, за якими кожен учень перевіряє результати своєї роботи на уроці.
- Я можу назвати три види руху.
- Я можу пояснити, які види руху використовуються у механізмах.
- Я вчуся розпізнавати прості механізми у предметах, які мене оточують.
- Я можу пояснити, як рух залежить від сили.
VI.Домашнє завдання