Психологія
Документація шкільного психолога

Типова документація Міністерства освіти і науки України (МОН) для практичних психологів є важливим інструментом для ведення діяльності у шкільному середовищі. Ці документи включають в себе різноманітні форми, які дозволяють систематизувати інформацію та фіксувати ключові етапи роботи фахівців.
Документація практичного психолога охоплює широкий спектр аспектів їхньої професійної діяльності. Вона включає у себе звіти про проведені консультації, спостереження за дітьми, аналіз психологічного стану учнів чи вихованців, а також розроблені плани допомоги та рекомендації.
Типова документація практичного психолога в школі веде облік не лише індивідуальних консультацій, а й роботу з групами учнів, участь у педагогічних радах та інших заходах. Ці документи ведуться відповідно до вимог нових стандартів та методик, що враховують специфіку освітнього процесу.
Обов'язкова документація фахівця також забезпечує комплексний підхід до вирішення питань соціально-психологічного супроводу дітей. Вона містить звіти про роботу з батьками, аналіз сімейного середовища учнів, організацію профілактичних заходів та співпрацю з іншими спеціалістами.
Документація практичного психолога вимагає врахування особливостей розвитку дітей раннього віку. Вона охоплює вікові аспекти розвитку, планування корекційно-розвивальної роботи та сприяє створенню оптимального середовища для дитини.
Завдяки новій системі ведення документації практичний психолог має можливість більш ефективно взаємодіяти з освітнім закладом, батьками та учнями, спрямовуючи свою роботу на досягнення психологічного комфорту та успіху кожної особистості.
Типові документи для практичних психологів:
Річний план роботи практичного психолога– це документ, у якому відображені основні завдання та напрямки роботи практичного психолога на рік.
Журнал практичного психолога– це документ, у якому ведеться облік корекційних, консультаційних занять, індивідуальних та групових психодіагностик, соціально-психологічних досліджень, облік роботи з учнями, батьками, педагогами, облік навчальної діяльності, облік проведення тренінгів, просвітницької діяльності, організаційно-методичної та соціально-захисної роботи.
Протокол індивідуальної психологічної діагностики– це документ, у якому фіксуються дані згідно результатів діагностування респондента, а також висновки та рекомендації.
Протокол індивідуальної психологічної консультації– це документ, у якому фіксуються всі психологічні консультації, які проводив практичний психолог.
Протокол групової психологічної діагностики– це документ, у якому фіксуються дані згідно результатів діагностування групи респондентів, а також висновки та рекомендації.
Облік проведення корекційних занять– це документ, у якому фіксуються всі корекційні заняття, які проводив практичний психолог.
Графік роботи практичного психолога– це документ, у якому відображено розклад роботи практичного психолога.
Аналіз річного плану роботи психологічної служби школи
1.1 Аналіз результатів роботи.
Психологічна служба школи працювала згідно навчально-виховної проблеми школи по впровадженню інноваційних технологій в навчально-виховний процес. Проводилась діагностична та корекційно-розвивальна робота з учнями, які цього потребують, а також робота по запиту вчителів та батьків. Успішно застосовувалась психологом методика консультування учнів, вчителів та батьків. Вважаю, що корисною формою роботи психолога є психологічне спілкування з класом.
1.2Аналіз змісту діяльності:
Найбільш вдалою в психологічній службі школи була індивідуальна робота з учнями та з класними колективами. Достатньою була робота психолога з адміністрацією, педколективом.
2.Задачі шкільного психолога.
- психологічний аналіз соціальної ситуації розвитку в школі, виявлення основних проблем і визначення причин їхнього виникнення, шляхів і засобів їхнього вирішення4
- здійснювати психологічний супровід розвитку учнів: діагностичну та корекційно-відновлювальну роботу психолога по адаптації учнів 1-х, 5-х класів;
- профілактика і подолання відхилень у соціальному і психологічному здоров'ї , а також розвитку учнів;
- сприяння особистісному й інтелектуальному розвитку учнів, на кожнім віковому етапі розвитку дитини;
- робота з обдарованими учнями;
- визначення шляхів і форм надання допомоги дітям, що мають труднощі у навчанні, спілкуванні;
- вибір засобів і форм психологічного супроводу школярів відповідно до властивих особливостей навчанні, спілкуванні;
- формування здібностей до саморозвитку і рефлексії.
Шкільний психолог бере участь в виховній роботі школи: допомога в налагодженні шкільної дисципліни, групова психокорекційна робота з формування навичок саморегуляції, психологічна просвіта з питань індивідуального підходу до дитини, запобігання конфліктам в учнівських колективах. Проводити роботу з оптимізації навчально-виховного процесу: психологічний аналіз уроків допомога педагогам в підготовці розвиваючих завдань для розвитку пам'яті, уваги, мислення, уяви, творчих здібностей учнів; психологічна просвіта: навчальна мотивація і методи підвищення пізнавальної активності учнів.
Тема, над якою працює школа:
«Особистісно-зорієнтоване навчання і виховання учнів.»
Проблема психологічної служби школи
Перспективна ціль діяльності психологічної служби:
комплексний педагогічний супровід учасників освітнього процесу з метою їх індивідуальних, статевих та інших особливостей.
Початкова ціль:
розробка пакету педагогічних та психологічних методик для визначення рівня сформованості духовно-моральних якостей особистості.
Кінцева ціль:
формування цілісного світогляду, здібностей до саморозвитку, моральної свідомості.
Враховуючи проблеми, актуальні для колективу учнів школи, психологічна служба в працюватиме за такими пріоритетними напрямками:
- Розвиток особистої зрілості й соціальної компетентності старшокласників;
- Оптимізація навчально-виховного процесу;
- Допомога дітям у розвитку функцій, необхідних для навчання у школі.
Основною метою діяльності психологічної служби є:
- Соціально-психологічне забезпечення процесу реформування освіти на всіх її рівнях;
- Здійснення психологічної експертизи, соціально-психологічної корекції, соціальної реабілітації учнівської молоді;
- Психологічна просвіта всіх учасників навчально-виховного процесу.
Згідно з основною метою психологічної служби освіти та особливостями школи метою психологічної служби є здійснення психологічного супроводу процесу навчання і виховання учнів та методичної роботи школи. Для її здійснення психологічна служба школи ставить перед собою такі цілі і задачі:
І. Робота із дітьми дошкільного віку.
Мета: Вивчення готовності дітей до школи.
Задачі:
- Визначити психологічну та фізіологічну готовність дітей до шкільного навчання.
- Психодіагностичне обстеження готовності до школи дітей 6-річного віку.
- Розробка рекомендацій вихователям та батькам щодо супроводу дітей.
- Складання індивідуальних та групових розвивальних та корекційних програм.
- Складання психолого-педагогічних характеристик для школи.
- Корекція само оцінювання.
- Корекція рис характеру – пасивності, боязливості, замкнутості.
ІІ.У школі Іступеню (1-4 кл.)
Мета: Створенняумов для розвитку пізнавальної мотивації, пізнавальної активності, пізнавальної активності, пізнавальних процесів.
Задачі:
1.психологічний супровід процесу пристосування першокласників до шкільного життя:
а)визначити готовність першокласників до навчання в школі;
б)визначити динаміку процесу адаптації першокласників до школи;
в)провести індивідуальну діагностику для визначення причин труднощів адаптації;
г)провести адаптаційні заняття для учнів перших класів.
2.Обстежити учнів з метою визначення індивідуальних вимог до дитини:
а)визначити інтелектуальний розвиток першокласників;
б)визначити рівень слухового сприймання та вміння самостійно працювати за зразком у учнів 1-х класів;
в)визначити особливості уваги та працездатності учнів 2-го класу в умовах школи;
г)визначити рівень пам'яті учнів 2-го класу.
3.Здійснювати профілактику дезадаптації учнів під час переходу з початкової до середньої школи з метою виявлення можливої групи ризику дезадаптованих учнів:
а)визначити рівень пізнавальної активності учнів 4-го класу;
б)визначити рівень інтелектуальної активності учнів 4-го класу.
4.Вести консультативну роботу.
ІІІ. У школі другого ступеню (5-9 кл.)
Ціль: Формування класного колективу, створення умов для самопізнання та саморозвитку дитини.
Задачі:
- Здійснювати психологічний супровід процесу адаптації п'ятикласників до навчання в старшій школі:
- Здійснювати діагностику особистісних рис та якостей з метою стимулювання розвитку та самовиховання.
- Вести пошук інтелектуально та творчо обдарованих учнів.
- Здійснювати психологічну профілактику негативних явищ в учнівському середовищі, формувати здоров'язберігаючу та соціальну компетентності.
- Продовжити дослідження основних причин низьких досягнень учнів.
- Здійснювати психологічний супровід профільного навчання:
а ) визначити мотиваційну готовність учнів 5-6-х класів до профільного навчання;
б)визначити психофізіологічну готовність учнів 7 класу до профільного навчання;
в) визначити інтелектуальну готовність учнів 8 класу до профільного навчання;
г )визначити характерологічну готовність учнів 9 класу до профільного навчання;
д)провести групові консультації з класними колективами 5-9-х класів з наданням рекомендацій щодо профілю навчання;
е )надавати індивідуальні профконсультації за потребою учнів.
- Вести консультативну роботу.
ІV. У школі третього ступеню (10-11 кл.)
Ціль: Розвиток соціальної компетентності: (підвищення адаптаційних здібностей, свідоме професійне самовизначення учнів та ін..).
Задачі:
- Здійснювати психологічний супровід процесу адаптації десятикласників до навчання у школі ІІІ ступеню:
а)дослідити міжособистісні відносини у 10-му класі;
б)визначити рівень самооцінки та вимог до себе;
в)вивчити мотиви учбової діяльності учнів 10-го класу;
г)відвідувати та робити психологічний аналіз уроків у 10-му класі.
2. Виховувати свідоме ставлення учнів 10-11 класів до свого здоров'я та здоров'я інших людей як найвищої соціальної цінності, формувати засади здорового способу життя, розвивати здоров'язберігаючі компетентності учнів.
3. Здійснювати психологічний супровід процесу професійного визначення старшокласників:
а)визначити рефлексивну готовність учнів 10 класу до профільного навчання;
б)визначити рівень особистісної зрілості учнів 11 класу;
в)впровадити програму професійного вибору школярів;
г )надати індивідуальні профконсультації учням 10-11 класів.
4. Ознайомити учнів 11-го класу з методами релаксації з метою підвищення адаптаційних здібностей учнів до умов психологічного стресу.
5. Вести консультаційну роботу з метою надання допомоги у вирішенні проблем минулого, теперішнього, майбутнього.
6. Вести просвітницьку роботу з метою профілактики залучення юнаків до негативних соціальних явищ.
V. У роботі з обдарованими дітьми:
Ціль: Створення умов подальшого розвитку здібностей обдарованих учнів.
Задачі:
1. Виявити обдарованих учнів:
а)визначити рівень інтелекту;
б)визначити мотиви учбової діяльності;
в)визначити рівень креативності;
г)визначити рівень пізнавальної активності.
2. Надавати індивідуальні психологічні консультації.
VІ. У роботі з учнями низького рівня досягнень.
Ціль: Встановлення причин низьких навчальних результатів учнів.
Задачі:
- Робота із молодшими школярами:
а)визначити рівень індивідуальних здібностей;
б)визначити рівень пам'яті ;
в)визначення особливостей уваги та працездатності в умовах школи;
г)визначити стосунки у сім'ї;
д)визначити мотиви учбової діяльності.
2. Робота з учнями ІІ та ІІІ ступеня навчання.
а) визначити рівень індивідуальних здібностей, пізнавальних процесів;
б) визначити мотиви учбової діяльності;
в)визначити рівень самооцінки та вимагань особистості.
3. Вести консультативну роботу.
VІІ.У роботі з підлітками девіантної поведінки.
Ціль: Встановлення причин соціального розладу, надання допомоги щодо їх усунення.
Задачі:
- Здійснювати моніторинг контингенту дітей девіантної поведінки, асоціальних сімей та групи ризику.
- Проводити психологічну діагностику особистості дітей з девіантною поведінкою.
- Проводити індивідуальні консультації з метою надання допомоги у подоланні психотравмуючих ситуацій та полегшенню процесу соціалізації учнів.
- Здійснювати профілактику правопорушень серед неповнолітніх:
а)з'ясовувати мотиви правопорушень;
б)проводити індивідуальні бесіди;
в)здійснити моніторинг адаптації учнів до школи.
5. Здійснювати профілактику суіцидної поведінки, забезпечувати інформацією стенди «Ми проти насильства!».
6. Підтримувати зв'язки із соціальними організаціями.
VІІІ. У роботі з педагогічним колективом.
Ціль: Допомогти членам педагогічного колективу оволодіти компетентнісним підходом , допомогти педагогам в організації навчально-виховної роботи, психологічна підтримка вчителів.
Задачі:
- Вести просвітницьку роботу з метою підвищення рівня знань вчителів в галузі психології.
- Вести консультативну роботу з метою психологічної підтримки вчителів.
- Надати рекомендації щодо роботи із класними колективами та окремими учнями за даними психологічної діагностики.
- Надати рекомендації вчителям щодо удосконалення обдарованих дітей.
- Допомагати у формуванні ключових компетентностей вчителів.
ІХ. У роботі з батьками.
Ціль: Надання допомоги при виникненні проблем у розвитку, навчанні, вихованні та соціальної дезадаптації учнів.
Задачі:
- Провести психолого-педагогічні консиліуми для батьків з проблемних питань.
- Вести консультативну роботу.
- Виступати на батьківських зборах.
Х. Підвищення власної кваліфікації, методична робота.
Ціль: Удосконалення професійних навичок як спеціаліста у галузі психології.
Задачі:
- Тема самоосвіти: «Подолання конфліктності».
- Оволодіти новими діагностичними методиками та методами психологічної корекції.
- Приймати участь у роботі районних, міських і обласних семінарах, конференціях, тренінгах, практикумах практичних психологів.
- Вести документацію практичного психолога закладу освіту.