Методична скарбничка
Корисні посилання:
- Розвиток дитини. Розвиваючі завдання для дітей різного віку з різних предметів та тем
Wordwall. Простий спосіб створити власні навчальні ресурси


Kahoot! Cтворення різноманітних вікторин

Дидактичні ігри на уроці

«Ланцюжок»
Зміст цієї гри в тому, що наступний гравець повинен сказати назву предмета, що починається з тієї ж букви, якою закінчується назва предмета, запропонованого попереднім гравцем. Таким чином гравці повинні виконувати по черзі дії відповідно певному правилу. Ця гра може використовуватись на будь-якому етапі уроку: актуалізація знань, закріплення знань, етап мотивації.
Приклади
- Математика. Таблиця множення (ділення): 4*4=16; 16:2=8;8*3=24 …
- Природознавство. Назви тварин : тигр, рись, сова …
- Мова. Іменники: стіл, літо, око …
«Так чи ні?»
Ведучий (вчитель) загадує певний об'єкт (число, літературного героя, тварину тощо). Гравці намагаються знайти відповідь, задаючи питання до ведучого, на які можна відповісти тільки «так» , «ні», «І так, і ні». Ця гра навчає складати розрізнені факти у єдину систему, уважно слухати і чути своїх товаришів. Після проведення гри обов'язково слід проаналізувати самі запитання, адже мета цієї гри – не просто відгадати об'єкт безладним переліком питань, а навчити дітей виробити стратегію пошуку раціональним шляхом.
«Чи вірите ви ?»
Вчитель ставить питання , що стосуються даної теми, навчального предмету. Питання починається словами: « Чи вірите ви, що …». Учні повинні сказати або «так», або «ні». Ще краще, якщо учень зможе обґрунтувати свою відповідь.
Приклади
- Математика. Чи вірите ви, що 7*8 =56 ?
Чи вірите ви, що 1 метр - це 100 см ?
- Мова. Чи вірите ви, що прикметники означають назву предмета?
Чи вірите ви, що слово «жупан» - назва верхнього одягу?
- Природознавство. Чи вірите ви, що всі птахи вміють літати?
Чи вірите ви, що синичка з'їдає за день стільки комах, скільки важить сама?
«Хто зайвий?», «Що зайве?»
На картках або на дошці записані назви предметів, явищ (малюнки) тощо. Потрібно закреслити (вибрати) зайве.
«За алфавітом»
У кожного учня таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає місцю букви в алфавіті.
1,2,7,23,15,1 (абетка) 19,16,7,18,31 (олень)
28,7,21,7,3,11,15,11 (черевики) 16,12,23,7,21,1 (літера)
3,7,6,17,12,6,31 (ведмідь) 15,1,16,7,18,6,1,21 (календар)
«Шаради складів»
Учитель називає слова, вказуючи, які склади цих слів треба брати, щоб утворити нове слово, наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилося слово мало.
Матеріал для гри:
1) перший склад слова бетон , другий – слова вересень і другий – слова ваза (береза);
2) перші склади слів черемха, редиска, вигін, кипіти (черевики).
Фізкультхвилинки

Організація класу
Організаційний момент
Холодно в полі, в саду, на городі,
Осінь мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
Організаційний момент
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
Організаційний момент
Нам урок уже давно
Час розпочинати.
Будем знову мовлення
Наше розвивати.
Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-м класі
Діти — просто молодці.
Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Що ж, починаймо рік навчальний!
Я рада привітати вас.
Нехай натхнення та бажання
Заходять разом з вами в клас!
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і старання!
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось знову лунає дзвінок,
Запрошує всіх на урок.
Будемо дружно ми працювати,
Створювати та фантазувати.

ІГРИ НА ПЕРЕРВАХ

Що змінилося?
Мета: розвивати увагу, спостережливість, пам'ять.
Ігровий матеріал: навчальне приладдя (іграшки).
Хід гри
Викликати одного учня. На столі розкласти різні предмети: ручки, олівці, зошити, книжки тощо. Учень запам'ятовує, а потім відвертається. В цей час треба поміняти місцями із них або забрати один предмет.
Завдання:
а) покласти предмет на своє місце; . б) описати його.
Фруктовий салат
Мета: розвивати довільну увагу й уміння її переключати.
Хід гри
Група сидить у колі. Ведучий — у центрі кола без стільця. Згрупувати учнів за принципом: «яблуко», «ків<», «банан», «виноград». Попросити кожного запам'ятати «свій» фрукт. Завдання для групи: коли ведучий називає якийсь фрукт, наприклад, яблуко, всі «яблука» повинні встати й помінятися місцями. Якщо хтось не встиг зайняти стілець, він стає ведучим. Інколи ведучий може сказати «фруктовий салат». Це означає, що помінятися місцями повинні всічасники.
Вітер дме й здуває всіх тих...
Мета: активізувати увагу; розвивати спритність.
Хід гри
Учасники сидять на стільцях. Ведучий промовляє: «Сильний вітер дме й здуває всіх тих...». Далі треба назвати якусь ознаку. Наприклад: тих, хто в чорних штанях, у кого довге волосся тощо.
Як тільки фраза завершується, ті, хто повинен устати (хто має названу ознаку), міняються місцями й пересаджуються на інші стільці. Ведучий теж намагається зайняти вільне місце. Той, кому місця не вистачило, стає ведучим.
Якщо ведучий довго залишається стояти, він може сказати «Ураган», і тоді всі без винятку піднімаються й міняються місцями.
Запам'ятай послідовність
Мета: розвивати уважність і пам'ять.
Хід гри
Вибрати 6—7 дітей, решта — глядачі. Із обраних дітей — один ведучий. Інші учасники шикуються в потяг і «їдуть». Ведучий має подивитися на «потяг» 1 хв, а потім відвернутися й назвати дітей за іменами так, як вони стоять у «потязі».
Після цього учасники стають глядачами, а інші діти включаються в гру.
М'яч по колу
Мета: розвивати моторику рук і згуртованість колективу.
Ігровий матеріал: м'яч.
Хід гри
Учасники стають у коло, тримаючи руки з піднятими вгору долонями на рівні талії.
Завдання: прокотити м'яч через долоні по колу так, щоб він не впав на підлогу.
Спочатку пустіть м'яч по колу за годинниковою стрілкою, потім — проти. Бажано, щоб темп гри був якомога швидшим.
Телетайп
Мета: вчити приймати й передавати інформацію, не спотворюючи її.
Хід гри
Учаснйки стають у коло, тримаючись за руки. Ведучий легким стисканням руки посилає сусіду праворуч «телеграму», яку він далі передає по колу.
Струмочок
Мета: розвивати зв'язне мовлення дітей? комунікабельність у спілкуванні.
Хід гри
Діти стають у коло й беруться за руки. Одна дитина йде по колу, обходячи кожного з дітей:
По струмочку я іду,Щось цікаве я знайду,
І, звичайно, друзям всім
Про це диво розповім.
Біля кого дитина зупиняється, про того починає розповідь за планом.
Наприклад:
Це хлопчик (або дівчинка).
Його (її) звати... (ім'я).
Він (вона)... Який? Яка? (Добрий, веселий, гарний, сміливий...)
(Ім'я)... любить (або вміє) що робити? (Читати, малювати тощо.)
Далі гра продовжується. Дітям аплодують. По «струмочку»- йде дитина, про яку була розповідь.
Веселі скакалки
Мета: розвивати спритність і координацію рухів.
Ігровий матеріал: двометрова ре- зинка завширшки 8—10 мм із зв'язаними кінцями.
Хід гри
Грають троє. Двоє стоять за 2 м обличчям одне до одного, розставивши ноги на ширині плечей й натягнувши резинку ногами на рівні 20 см від землі. Комбінації стрибків можуть бути найрізноманітніші: стрибки всередину прямокутника й назад; на одній нозі, на двох разом тощо. Далі гру ускладнюють. Для цього резинку піднімають і натягують на рівень колін, а потім — на рівень поясу.
Гра продовжується, аж поки той, хто стрибає, не помилиться, тобто не торкнеться резинки. Якщо він помилився, то міняється місцем з одним із гравців. Кожен гравець, замінюючи того, хто помилився перед ним, продовжує невиконану ним комбінацію й ускладнює її.
Купую заводного...
Мета: розвивати уяву й фантазію.
Хід гри
Ведучий виконує роль покупця. Діти — «заводні іграшки». Вони шикуються в ряд. Ведучий промовляє: «Підходжу я до магазину й дивлюся в його вітрину. Обираю й купую заводного...». Тут називається будь-яка іграшка або предмет. Діти приймають позу названої іграшки (предмета). Ведучий підходить до одного з них і «вмикає», торкнувшись руки «іграшки». Дитина зображує іграшку в русі так, як вона собі її уявляє. Потім її вимикають і дивляться на наступну «іграшку». Можна «вмикати іграшки» по дві або всі одразу, а можна подивитися лише на деякі.
Плутанина
Мете: розвивати уміння взаємодіяти в групі.
Хід гри
Варіант 1
Учасники стають у коло щільно одне до одного. Заплющують очі й простягають руки вперед, зчіплюються з тими долонями, на які довільно наштовхнутися. Розплющивши очі й не розчіплюючи рук, потрібно розплутати отриману плутанину.
Варіант 2
Учасники стають у коло й простягають праву руку в напрямку центру кола. За сигналом ведучого кожен знаходить собі партнера з рукостискання, але ним не може бути сусід праворуч. Потім усі учасники витягують ліву руку й також знаходять другого партнера з рукостискання, яким не може бути сусід праворуч і та сама людина, що й першого разу.
Завдання в тому, щоб розплутатися, тобто знову вишикуватись у коле, не роз'єднуючи рук.
Гаряча рука
Мета: розвивати спритність і вміння швидко реагувати на сигнал виконанням певного руху.
Хід гри
Діти утворюють коло. Ведучий стоїть посеред кола, промовляючи: «Холодно, холодно!». Всі гравці виставляють руки долонями вгору. Ведучий — «гаряча рука» — йде вздовж кола, намагаючись когось хіегка вдарити по руках. Діти швидко ховають руки назад. Ведучий проходить по колу 2—3 рази (за домовленістю).
Той, до кого торкнеться ведучий, робить крок назад і виходить із кола. Коли ведучий змінюється, далина продовжує грати з усіма.
Дітей, які навмисно піддаються, не слід призначати ведучими.
Пройди безшумно
Мета: сприяти розвитку слуху й уваги.
Хїд гри
Кільком дітям зав'язати очі. Вс стають парами один навпроти од» на відстані витягнутих рук, ніби ут. рюірчи ворота. Решта гравців кама ються по одному проходити через і рота безшумно, обережно, можна гнувшись. При найменшому шумі хто стоять у воротах, піднімають руї щоб затримати того, хто проходи Переможе той, хто зуміє непомічен пройти через ворота.
Карусель
Мета: розвивати вміння скоорд новано рухатися, активність і ува ність.
Ігровий матеріал: мотузка зв'язаними кінцями.
Хід гри
Гравці стають у коло. На землі лежи мотузка, що утворює коло. Діти гаді мають її із землі і, тримаючись за неї с нією рукою, ходять по колу зі словам Ледве-ледве, ледве-ледве
Закрутились каруселі,
А потім кругом-кругом,
Все бігом-бігом.
Діти рухаються спочатку повіл но, а після слів «бігом» — біжать.! командою вчителя «Поворот!», воі швидко беруть мотузку іншою руко та біжать у протилежну сто-рону.
Тихіше вже, не поспішайте! ,
Каруселі зупиняйте.
Один і два, один і два,
Ось і завершилася іра!
Рух каруселі поступово сповільни ється і з останніми словами припинз єтьса. Гравці кладуть мотузку На земл й розбігаються. За сигналом вони ш спинають знову сісти на каруселі, то( то взятися рукою за мотузку, і гра ш вторюється.
Займати місця можна тільки до тр< тього дзвінка (або іншого сигналу Той, хто запізнився, на карусель ї сідає.
Варіант гри
На мотузці можуть бути помітки - на три менше від загальної кількос гравців. При посадці на карусель діт мають узятися за мітку. Кому не діс танеться — той не катається.
Тінь
Мета: розвивати спостережливісп пам'ять, внутрішню свободу й увагу.
Хід гри
Із групи дітей вибирають двох: одна дитина — «мандрівник», друга — його «тінь», решта — глядачі.
«Мандрівник» іде через «поле», а за ним на 2—3 кроки позаду рухається його «тінь», яка намагається скопіювати рухи «мандрівника». Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: зірвати квітку, присісти, пострибати на одній нозі, зупинитись і подивитися попід руку тощо.
Візьми й передай
Мета: розвивати уяву та фантазію.
Хід гри
Діти стоять у колі та уявно передають одне одному уявні предмети, називаючи їх.
Наприклад, Сашко передає Олі «важку валізу», вона ледь-ледь її піднімає, демонструючи, як їй важко, тощо.
Чотири стихії
Мета: розвивати увагу, пов'язану з координацією слухового та рухового аналізаторів.
Хід гри
Діти стоять у колі. За командою ведучого виконують певні рухи руками.
Наприклад:
«земля» — опускають руки вниз;
«вода» — витягують руки вперед;
«повітря»—піднімають руки вгору;
«вогонь» — роблять оберти руками, згинаючи їх у ліктьових суглобах.
Слухай і виконуй
Мета: розвивати увагу та пам'ять.
Хід гри
Ведучий називає кілька дій, але не показує їх. Можна повторити завдання 1—2 рази. Потім дітям слід повторити ці рухи в тій послідовності, в якій їх називав ведучий.
- Завдання 1: повернути голову праворуч, повернути голову прямо,опустиш вниз, повернути прямо.
- Завдання 2: підняти праву руку вгору, підняти ліву руку вгору, опустити обидві руки.
Наступним ведучим стає той, хто жодного разу не помилився.
Зіпсований телефон
Мета: розвивати фонематичний слух і уважність.
Хід гри
Діти стають рядком чи в коло. Вчитель на вушко одному з учнів каже
слово. Діти по черзі одне одному пошепки повторюють це слово. Виграє команда, що найменше спотворить слово.
Дзеркало
Мета: налагоджувати приязні стосунки; розвивати вміння взаємодіяти в парі.
Хід гри
Варіант 1
Гру слід проводити попарно. Потрібно повторювати одне за одним рухи, пози й погляди. Один учень показує — інший «віддзеркалює». Потім міняються ролями
Варіант 2
Гру проводити за аналогією до попередньої, але діти повторюють звуки, слова й нескладні ритми.
Колечко
Мета: виробляти навички колективної гри; створювати позитивний емоційний настрій; розвивати увагу.
Хід гри
Любі діти, недалечко
Десь сховалося колечко.
Хто бажає відшукати,
Поспішайте, будем грати.
Усі гравці стають неподалік стіни, навпроти них — ведучий. Гравці тримають долоні «човниками» перед собою, а ведучий у своїх (теж складених «човником») долонях ховає колечко.
Ведучий обходить усіх гравців, а потім відходить убік і каже: «Колечко, колечко! Ти ж десь тут, недалечко. Покотись, покотись, усім нам покажись». Той, кому він непомітно для інших підкинув колечко, має вибігти, щоб його не схопили інші гравці, і, добігши до стіни, торкнутися її. Якщо зможе, то стає ведучим, якщо ні, то гра повторюється з тим самим ведучим.
Стежинка
Мета: розвивати координацію рухів, увагу й згуртованість.
Хід гри
Діти беруться за руки, утворюючи коло, і за сигналом ведучого починають рух по колу праворуч, аж доки ведучий вимовить слово-завдання. Якщо ведучий скаже: «Стежинка!», всі діти стають одне за одним і кладуть руки на плечі того, хто стоїть попереду. Якщо ведучий скаже «Копиця!», діти йдуть до середини кола, випроставши руки вперед. Якщо лунає «Дощик!», діти присідають, поклавши руки на голову. Ведучий чергує завдання.
Дивися на руки
Мета: розвивати увагу; сприяти заспокоєнню й зібраності.
Хід гри
Діти стоять одне за одним, перший — командир. Під час спокійної ходьби по колу командир показує руками різні рухи, інші повторюють ці рухи. Потім слід обрати нового командира, який має придумувати інші рухи.
Упіймай комарика
Мета: навчати основних видів рухів (стрибків); розвивати координацію й спритність; тренувати окомір.
Ігрові матеріали: палиця, на кінці якої мотузка довжиною 0,5 м із прив'язаною яскравою ганчіркою або стрічкою («комариком»).
Хід гри
На ігровому майданчику діти, утворивши коло діаметром 4—5 м, стоять на відстані простягнутої руки одне від одного. У центрі кола перебуває ведучий. У нього в руці палиця, довжина якої відповідає радіусу кола. Ведучий тримає палицю так, щоб «комар» був на 5—10 см вище від простягнутих рук дитини і, плавно рухаючи прутом по колу, змушує «комара» літати.
Завдання дітей полягає в тому, щоб, підстрибуючи на місці, зуміти двома долонями «впіймати комара».
Діти мають підстрибувати на двох ногах або відштовхуючись однією ногою, що залежить від умов гри. Дитина не повинна покидати своє місце в погоні за комариком. Якщо дитині вдалося впіймати «комара», то рух «комара» припиняється, аж поки дитина його відпустить. Ведучий відмічає най- спритніших гравців.
Велетні та карлики
Мета: розвивати увагу й кмітливість.
Хід гри
Ведучий називає' великі предмети або тварин, наприклад: «будинок», «слон», «жираф» тощо. Діти піднімаються на пальчики й тягнуться вгору, показуючи їхній розмір. Якщо ж названо, наприклад, «шишку», «мишку», «голку» тощо, то всі учасники сідають і опускають руки. Хто помилиться — робить крок уперед, а при повторній помилці вибуває з гри. Ведучий не тільки голосно називає предмети, а й сам виконує рухи. Перевіряючи увагу гравців, він навмисно «помиляється».
Слухай оплески
Мета: розвивати увагу, спостережливість і координацію рухів.
Хід гри
Гравці йдуть по колу. Коли ведучий плескає в долоні один раз, діти зупиняються й стають у позу «плакучої верби» (нош на ширині плечей, руки злегка розведені в ліктях і звисають, голова нахилена до лівого плеча). Якщо ведучий плескає в долоні двічі, стають у позу «жабки» (присісти, п'ятки разом, пальчики та коліна в сторони, руки між ногами на під лозі). Три оплески — поза «лелеки» (стояти на одній нозі, руки в сторони). На чотири оплески — поновити звичайну ходу.
Струмочок
Мета: виробляти навички колективної гри.
Хід гри
Потрібно в довільному порядку об'єднатися в пари. Пари розташовуються одна за одною. Взявшись за руки, діти піднімають їх угору — утворюють дах. Той, хто залишився без пари, проходить між зімкнутими руками й обирає собі партнера серед тих, хто стоїть у парі. Той, хто залишився без пари, заходить у струмочок і шукає собі пару.